Miksi verkkoratkaisujen hankinta on niin vaivalloista?

Olen ollut mukana verkkomaailmassa kohta 15 vuotta, ja vuosien varrella mukana useissa sadoissa eri kokoisissa verkkoprojekteissa erilaisissa rooleissa. Ajan myötä huomasin miettiväni yhä useammin sitä miksi verkkopalvelun hankinta on niin vaivalloista? Jopa hankalana pidetty rekrytointi on huomattavasti helpompaa.

Tarjonnasta ei ole pulaa.

Sitä on valtavasti, se on kuitenkin hajanaista ja usein toimittajalähtöistä. Mitä yrityksen kannattaa verkossa tehdä riippuu siitä minkä tahon kanssa asiasta puhuu. Karrikoiden voisi sanoa että, mainostoimisto tarjoaa näyttävää visuaalisuutta ja kampanjoita, julkaisujärjestelmätoimittaja oman alustansa ominaisuuksia ja hakukoneoptimointiyritys sivuston hakukoneoptimointia jne.

Verkon merkitys ymmärretään jo hyvin.

Verkon strateginen merkitys yrityksen liiketoiminnalle on kasvanut koko ajan. Verkko ei ole enää yksittäisten projektien ostamista vaan jatkuva prosessi, joka linkittyy tiiviisti mm. yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Panokset ja käytettävissä olevat resurssit ovat kuitenkin rajalliset, ja monet pähkäilevätkin sen kanssa miten ne saa hyödyllisimmin käyttöön? Mitä juuri meidän yrityksemme kannattaa verkossa tehdä?

Isommat yritykset ovat tunnistaneet ongelman siirtyneet palkkaamaan omia asiantuntijoita ohjaamaan yrityksen verkkonäkyvyyttä ja ostamaan tarvittavia palveluita eri tahoilta.

PK-sektorilla, liitto- ja järjestömaailmassa ei tähän aina ole mahdollisuutta, tarjoankin tälle sektorille suunnittelu- konsultointipalveluja verkkoliiketoiminnan pitkäjänteiseen kehittämiseen.